Menu

Automatyzacja procesów w firmie – powiązanie procesów sprzedaży z faktoringiem

automatyzacja procesów w firmie
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Przeczytanie artykułu zajmie Ci: 3 minut

Świat wkracza właśnie w epokę czwartej rewolucji technologicznej. Automatyzacja procesów to jej główny wyznacznik. Według raportu McKinsey & Company i miesięcznika „Forbes Polska” 49% czasu pracy w Polsce zajmują czynności, które mogłyby zostać zautomatyzowane przy użyciu dostępnych dziś technologii, a potencjał automatyzacji pracy w Polsce sięga aż 50%.

Co te dane mają wspólnego z biznesem z sektora małych i średnich przedsiębiorstw?

Automatyzacja sprzedaży i nowoczesne finanse

Oczywiście czwarta rewolucja technologiczna nie omija także procesów biznesowych. Wspomniany już raport wskazuje, że duży potencjał automatyzacji procesów dotyczy zwłaszcza działów handlowych przedsiębiorstw. Inteligentne systemy coraz częściej automatyzują rutynowe, powtarzalne czynności, zwiększając wydajność procesów sprzedażowych. To właśnie firmy, które wdrożą jak najwcześniej zaawansowaną automatyzację, staną się konkurencyjne i zapewnią sobie finansową stabilność.

Zdobycie i utrzymanie pozycji na rynku oraz finansowa płynność to największe wyzwania, jakie stoją przed sektorem MŚP. W realizacji tych celów pomaga z jednej strony wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, z drugiej korzystanie z opłacalnych instrumentów finansowych. System automatyzacji sprzedaży oraz faktoring – to dwa filary, na jakich opiera się dziś mały lub średni przedsiębiorca, aby efektywnie i bezpiecznie rozwijać działalność.

Dlaczego warto automatyzować sprzedaż?

Mimo postępującej cyfryzacji poziom inwestycji w nowe technologie związane z procesami biznesowymi jest wciąż niski w polskim sektorze MŚP. Jedną z przyczyn jest z przekonanie, że koszt wdrożenia zaawansowanych systemów automatyzacji sprzedaży jest zbyt duży. Drugą jest dość niska świadomość polskich przedsiębiorców, na czym tak naprawdę polega automatyzacja sprzedaży i jakie korzyści może ona przynieść firmie.

Raport firmy Forrester Research stwierdza, że automatyzacja zadań może zaoszczędzić nawet 90% kosztów przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności działań. Jednocześnie raport podaje, że bez automatyzacji sprzedaży aż 70% czasu zajmują pracownikom zadnia czysto administracyjne. Agenci wykonują schematyczne zadania, które nie tylko tracą ich czas i energie, ale także nie zwiększają efektywności sprzedaży. To bezpośredni kontakt agenta z dobrze przygotowanym do sprzedaży klientem generuje największy zysk poprzez ostateczne zamknięcie transakcji.

Gdy więc uświadomimy sobie, jak duże korzyści biznesowe przynosi automatyzacja sprzedaży, inwestycja w nowoczesny system do automatyzacji okazuje się ostatecznie bardzo opłacalna.

Jak system do automatyzacji procesów wspiera sprzedaż?

Obecnie systemy do automatycznego generowania sprzedaży pozwalają wyręczyć agenta w bardzo wielu zadaniach. Jednym z najbardziej wydajnych systemów do automatyzacji sprzedaży jest HubSpot Sales Hub, dzięki któremu możemy zautomatyzować rutynowe czynności związane z obsługą leadów sprzedażowych.

Oto jedne z najważniejszych czynności, jakie automatyzuje system HubSpota:

  • Tworzenie listy potencjalnych klientów z określonego źródła na podstawie zdefiniowanych kryteriów.
  • Wprowadzanie danych kontaktowych do systemu CRM.
  • Wysyłka kampanii mailingowych według ustalonych scenariuszy (tzw. workflow).
  • Przypisywanie konkretnych sprzedawców do konkretnego leadu sprzedażowego.
  • Śledzenie aktywności kontaktów na stronie internetowej i mediach społecznościowych.
  • Planowanie spotkań i ustawianie przypomnień.
  • Analiza danych i raportowanie.

Automatyzacja sprzedaży może przynieść świetne efekty zwłaszcza na etapie domykania transakcji. Śledzenie porzuconych koszyków, oferta cross i up selling czy kolejkowanie rozmów sprzedażowych zwiększa szansę na ostateczną sprzedaż.

A gdy tylko transakcja zostanie sfinalizowana, system automatycznie wygeneruje fakturę i wyślę ją na wskazany przez klienta adres mailowy. Teraz nic tylko czekać, aż kontrahent opłaci fakturę…

I tu pojawia się problem dręczący wielu małych i średnich przedsiębiorców – faktury z odroczonym terminem płatności. A przecież inwestować w utrzymanie firmy musimy na bieżąco. W takiej sytuacji warto skorzystać z usług FinTechów, czyli instytucji, które łączą branżę finansową z nowoczesnymi rozwiązaniami IT.

Jak faktoring wspiera sektor MŚP?

Faktoring to nowoczesna usługa finansowa, która pozwala na odsprzedanie faktur z wydłużonym terminem płatności, aby otrzymać należność bez czekania, aż ureguluje ją kontrahent. Dawniej faktoring zarezerwowany był dla dużych podmiotów gospodarczych. Obecnie coraz częściej instytucje finansowe tworzą produkty specjalnie z myślą o sektorze MŚP.

Wiele firm faktoringowych kieruje swoją ofertę właśnie do małych przedsiębiorstw, nie stawiając ograniczeń ani co do ilości sprzedawanych faktur, ani wysokości należności. Umowa z firmą faktoringową może dotyczyć stałej współpracy lub jednorazowej odsprzedaży faktur.

Faktoring dla małych i średnich przedsiębiorstw korzysta także z dobrodziejstw cyfryzacji. Większość procedur związanych z podpisaniem umowy faktoringu można załatwić online, korzystając z wygodnej platformy klienckiej.  

Wiele młodych firm czy startupów opera się na zdalnym modelu pracy lub wymaga dużej mobilności. Dlatego faktoring korzysta z nowoczesnych rozwiązań komunikacji z klientem. Darmowa platforma, całodobowa obsługa należności on-line czy aplikacje dla urządzeń mobilnych stają się już standardem w usługach faktoringowych. 

Wykorzystując zaawansowane mechanizmy automatyzacji, FinTechy nie potrzebują też dużego zaplecza obsługi, dzięki czemu ograniczają koszty działalności do minimum i są w stanie zaoferować swoim klientom bardzo korzystne warunki współpracy oraz szereg dodatkowych usług.

Gdy firma faktoringowa odkupuje faktury, często darmowo sprawdza wypłacalność finansową firmy, na którą faktura została wystawiona, pomaga nadzorować terminowość spłaty oraz wspiera przedsiębiorcę w ewentualnych działaniach windykacyjnych.

Dzięki faktoringowi mały i średni przedsiębiorca może bez obaw oferować swoim kontrahentom wydłużone terminy płatności i utrzymać konkurencyjną jakość usług.

Jeśli działasz w sektorze MŚP i chcesz rozwinąć sprzedaż oraz wzmocnić finansową płynność i bezpieczeństwo transakcji pamiętaj o wyzwaniach czwartej rewolucji cyfrowej. Wprowadź system do automatyzacji sprzedaży oraz skorzystaj z usługi faktoringu. Sprzedawaj więcej i bezpieczniej. To na pewno się opłaci.

Oceń ten Artykuł

Podziel się z nami swoją opinią

Biznesowe wsparcie dla Twojej Firmy. Dostarczamy szeroki zakres usług marketingowych.

Kontakt

BusinessWeb
Pileckiego 104/25, Warszawa
Godziny Pracy:
Pon-Pt 8-17
Tel: 690 665 194