Jaka jest różnica między Inbound a Outbound Marketingiem

marketing przychodzący vs marketing wychodzący porównanie
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Przeczytanie artykułu zajmie Ci: 5 minut

Ewolucję działań marketingowych najlepiej obrazuje porównanie outbound marketingu z inbound marketingiem. Idealnie przedstawia zmianę podejścia i działań, których celem jest pozyskanie nowych Klientów dla firmy. Przywiązanie do outbound marketingu jest w dalszym ciągu dosyć duże. Jednak to inbound marketing przynosi bardziej wymierne efekty. Czytając ten artykuł będziesz mógł poznać oba podejścia i samodzielnie zdecydować, na którym z nich oprzeć działania marketingowe w swojej firmie.

Co to jest outbound marketing?

Outbound marketing można nazwać tradycyjnym podejście do działań marketingowych. Jeszcze 10-15 lat temu firmy w swoich działaniach marketingowych opierały się na bardzo tradycyjnych metodach kontaktu z potencjalnymi Klientami. Nie może to dziwić. Przecież w 2005 roku Facebook dopiero raczkował, twórcy Twittera planowali premierę serwisu, a w Polsce z internetu korzystało raptem 28% osób – obecnie 78% . Dlatego też działania marketingowe w tamtych czasach koncentrowały się w głównej mierze wokół firmowych lub zewnętrznych działów Call Center. Prowadziły one kampanie telefoniczne skierowane do grup potencjalnych Klientów.

Jakie działania składają się na marketing wychodzący?

Aby zobrazować w jaki sposób funkcjonuje marketing wychodzący najlepiej podać konkretne przykłady działań z zakresu outbound marketingu. Wśród nich możemy wyróżnić przede wszystkim:

  • zimne telefony czyli „cold calling” przygotowanej bazy kontaktów przez pracowników Call Center,
  • kampanie wysyłkowe wykorzystujące zarówno pocztę email, jak i tradycyjną korespondencję,
  • uczestnictwo w branżowych targach,
  • reklamę w gazetach, radio, telewizji i innych środkach masowego przekazu,
  • sponsorowanie konkretnych wydarzeń.

Jakie efekty przynosi outbound marketing? Możesz to sprawdzić na sobie! Odpowiedz sobie na pytania:

  • jak reagujesz na kolejne połączenie z nieznanego numeru, po odebraniu którego odzywa się Konsultant lub automat?,
  • co robisz widząc w skrzynce kolejnego maila, którego tematyka nawet nie oscyluje wokół Twoich zainteresowań i potrzeb?,
  • co myślisz oglądając lecące jednym ciągiem spoty reklamowe w telewizji lub kinie?

Z pewnością te formy dotarcia w najlepszym przypadku wywołują u Ciebie obojętność. A w najgorszym powodują rosnącą irytację. Czy chcesz, aby te same odczucia targały Twoimi potencjalnymi Klientami? Zapewne nie.

W jakim celu wykorzystuje się outbound marketing?

No dobrze, ale dlaczego marketing wychodzący w dalszym ciągu funkcjonuje i jest chętnie wykorzystywany przez potężne koncerny jak Coca-Cola czy Toyota? Odpowiedź jest prosta. Koncerny samochodowe, restauracje typu fast food czy producenci znanych napojów kierują swoją reklamę do bardzo szerokiej grupy odbiorców. W ich przypadku celem marketingu wychodzącego jest budowanie świadomości marki. Niestety marketing wychodzący ma 3 zasadnicze wady, które sprawiają, że małym i średnim firmom po prostu nie opłaca się podejmowanie tego typu działań. Chodzi przede wszystkim o:

  • wysokie koszty reklamy,
  • szerokie grono odbiorców
  • marketing wychodzący nie jest kierowany wyłącznie do potencjalnie zainteresowanych Klientów,
  • brak możliwości dokładnego pomiaru efektywności takiej formy reklamy 
  • marketingu wychodzącego nie da się zoptymalizować, aby uzyskać możliwie największy zwrot z inwestycji (ROI).

Według przeprowadzonych badań wyższy zwrot z inwestycji w marketing przychodzący występuje 3 razy częściej aniżeli w przypadku inwestycji w marketing wychodzący

Wielkie koncerny, posiadające olbrzymie budżety reklamowe, mogą sobie pozwolić na taką rozrzutność. Mniejsi przedsiębiorcy muszą kierować swoje działania w bardziej precyzyjny sposób. I właśnie dla nich idealnym rozwiązaniem może okazać się inbound marketing czyli marketing przychodzący.

Co to jest inbound marketing?

Marketing przychodzący ma zupełnie inną specyfikę od marketingu wychodzącego. W tym przypadku to nie firma wychodzi do potencjalnego Klienta poprzez kampanie telefoniczne lub mailowe. To potencjalny Klient sam odnajduje daną firmę szukając rozwiązania konkretnego problemu. Wydawać by się mogło, że w marketingu wychodzącym to Ty jako właściciel firmy jesteś stroną aktywną, a w strategii marketingu przychodzącego po prostu cierpliwie czekasz aż Klienci pojawią się sami. Nic bardziej mylnego. Marketing przychodzący również wymaga od Ciebie konkretnych działań. Mają one jednak zupełnie inny charakter.

Jakie działania składają się na marketing przychodzący?

Podstawą inbound marketingu jest dobre poznanie potencjalnych Klientów Twojej firmy. W tym celu tworzysz tzw. Buyer Persona, czyli wzorzec Klienta Twojej firmy. Znając jego specyfikę, zachowanie oraz oczekiwania łatwiej jest Ci planować działania, które mają na celu wzbudzenie w nim zainteresowania Twoją ofertą.

Działania z zakresu inbound marketingu obejmują:

  • stworzenie profilu potencjalnego Klienta (Buyer Persona),
  • stworzenie etapów ścieżki zakupowej do persony
  • przyciągnięcie Klienta – wykorzystanie wiedzy na temat jego potrzeb i preferowanych form przekazu i dostarczenie mu odpowiedzi czy rozwiązań konkretnych problemów,
  • zaangażowanie Klienta – budowanie w nim świadomości marki, zachęcanie do odkrywania kolejnych treści, informacji na temat produktów i usług,
  • zadowolenie Klienta – finalizację transakcji oraz wykorzystanie Klienta jako reprezentanta marki, który poleca produkty i usługi Twojej firmy.

W marketingu przychodzącym ważną rolę odgrywają kanały komunikacji z potencjalnymi Klientami. Możemy do nich zaliczyć przede wszystkim:

Jak wyglądają strategie marketingowe w różnych firmach?

Wdrażając kampanię marketingu wychodzącego chcesz dotrzeć do jak największej liczby osób. Jednak na dobrą sprawę nie wiesz ile z nich w ogóle jest zainteresowanych profilem działalności Twojej firmy. Wdrażając kampanię marketingu przychodzącego celujesz w ściśle określoną grupę odbiorców. Wiesz, że są to osoby potencjalnie zainteresowanie profilem działalności Twojej firmy. Czy to oznacza, że powinieneś natychmiast porzucić działania z zakresu outbound marketingu na rzecz inbound marketingu? Absolutnie nie. Aczkolwiek na pewno musisz przemyśleć odpowiednie wyważenie proporcji między tymi schematami działań marketingowych.

Jak wygląda to w przypadku innych firm najlepiej obrazuje poniższy wykres. Przedstawia on udział inbound oraz outbound w działaniach marketingowych firm o różnej wielkości. To tylko potwierdza wcześniejsze wnioski, że firmy dysponujące dużym budżetem  mogą położyć większy nacisk na marketing wychodzący. Mniejsze firmy, dysponujące ograniczonym budżetem, muszą przenieść środek ciężkości w kierunku marketingu przychodzącego, który przynosi lepsze efekty generując niższe koszty.

inbound vs outbond marketing wykorzystywanie w firmach

Źródło: HubSpot

Jak już wspomniałem stopień zaangażowania w marketing wychodzący zależy głównie od budżetu jakim dysponuje dana firma. Różnice w kosztach związanych z inbound oraz outbound marketingiem doskonale obrazuje kolejny wykres. Jasno z niego wynika, że koszty związane z marketingiem przychodzącym mogą być nawet o 65% niższe aniżeli kampanie realizowane w ramach marketingu wychodzącego.

marketing przychodzący jest tańszy od marketingu wychodzącego

A jak przedstawiają się proporcje między marketingiem przychodzącym a wychodzącym w poszczególnych typach firm? Obrazuje to poniższy wykres, uwzględniający firmy B2B, B2C oraz organizacje NON PROFIT. We wszystkich tych przypadkach dużo większe siły są angażowane w inbound marketing.

wykorzystywanie marketingu przycho

Czy moja firma powinna przestawić się na inbound marketing?

Zapewne po przeczytaniu tego artykułu Ty również zadajesz sobie takie pytanie. Na pewno współczesne działania marketingowe w dużej mierze opierają się o marketing przychodzący. Potwierdzają to liczne badania, analizy oraz ankiety. Twoja firma również powinna podążać za tymi trendami. Nie oznacza to jednak konieczności zastosowania zasady grubej kreski. Proces wdrażania inbound marketingu musi być stopniowy, aby nie zachwiał ciągłością zamówień w firmie. Z biegiem czasu będziesz w stanie ocenić skalę efektów, jakie przynosi w Twojej firmie. To da ci argument do zmiany proporcji w działaniach marketingowych na kolejne tygodnie, miesiące i lata.

Marketing wychodzący w pewnych obszarach w dalszym ciągu przynosi wymierne efekty. Niemniej jednak przyszłością działań marketingowych w każdej branży jest wdrożenie inbound marketingu. Dotarcie do ściśle określonej grupy Klientów, dużo większa efektywność działań oraz możliwość dokładnego pomiaru zwrotu z inwestycji sprawia, że marketing przychodzący powinien stać się podstawą działań promocyjnych każdej firmy.

Autor: Przemek Gliński

W BusinessWeb opracowuję i wdraża strategie marketingowe, oparte o metodologię Inbound Marketingu.

Oceń ten Artykuł

Podziel się z nami swoją opinią

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Biznesowe wsparcie dla Twojej Firmy. Dostarczamy szeroki zakres usług marketingowych.

Kontakt

BusinessWeb
Pileckiego 104/25, Warszawa
Godziny Pracy:
Pon-Pt 8-17
Tel: 690 665 194