Automatyzacja marketingu (Poradnik dla zupełnie zielonych)

automatyzacja marketingu czym jest marketing automation
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Przeczytanie artykułu zajmie Ci: 5 minut

Nowy wpis na blogu, wysłanie maili do zainteresowanych ofertą klientów, maile z podziękowaniem za zakup, śledzenie ilości pobrań e-booka z prezentacją produktu i jeszcze parę postów w mediach społecznościowych… Gdzie w tym wszystkim znaleźć czas na spotkania biznesowe, udział w spotkaniach branżowych czy targach? Ogrom zadań związanych z marketingiem może naprawdę przytłoczyć.

Czy nie byłoby miło, gdyby ktoś wykonał za Ciebie zadania związane z marketingiem online?

Taki ktoś istnieje. To pracownik, który nie tylko weźmie na siebie część Twoich obowiązków, ale sprawi, że marketing stanie się bardziej efektywny.

Tym pracownikiem są programy do automatyzacji marketingu takie jak Hubspot Marketing Hub.

Czym jest automatyzacja marketingu (marketing automation)?

Najprościej mówiąc, marketing automation polega na użyciu specjalnych programów, które wykonają za nas wiele codziennych, powtarzalnych zadań związanych z prowadzeniem marketingu. Dzięki rozwiązaniom jak Hubspot Marketing Hub  możesz podnieść skuteczność działań marketingowych. Automatyzacja marketingu dla B2B to szczególnie dobry pomysł, bo pozwala sprawniej zrealizować rozbudowane procesy sprzedażowe.


automatyzacja zmniejsza ilość pracy marektingowca

Oczywiście, że nie.

W przeciwieństwie do automatyzacji procesów produkcyjnych wdrożenie systemu automatyki marketingowej nie sprawi, że Twoja praca stanie się nieistotna. Po prostu ją znacznie ułatwi. Pozwoli zaoszczędzić czas, nie narażając jednocześnie na szwank autentyczności treści, które tworzysz.

Ostatecznym celem marketingu jest generowanie większych dochodów dla Twojej firmy. Aby to osiągnąć, musisz sprowadzać ruch na stronę internetową, przekształcać ten ruch w leady i zamieniać leady w klientów. Automatyzacja marketingu zwiększa skuteczność konwersji na leady, a następnie wspiera przeprowadzenie leadów przez całość lejka sprzedażowego aż do zamknięcia transakcji.

Jak korzystać z automatyki marketingowej?

Żaden współczesny marketingowiec nie wyobraża sobie skutecznej pracy bez e-mail marketingu. Pracownicy działu marketingu wysyłają świetne, przepełnione perswazyjnymi treściami teksty do wszystkich, którzy znajdują się w bazie kontaktów. Są przekonani, że stworzony według wszelkich marketingowych standardów e-mail sprzedażowy skłoni odbiorców ostatecznie do zakupu. Ale czy to naprawdę działa?

Czasami tak. Jednak najczęściej rzeczywistość jest zupełnie inna.

Poświęcasz cenny czas i pieniądze na marketing dla kogoś, kto być może wcale nie jest zainteresowany tym, czym się z nim dzielisz. Nie otwiera on nawet Twoich e-maili, a ostatecznie wypisuje się z listy mailingowej. I w ten sposób tracisz kogoś, kto być może w przyszłości stałby się Twoim klientem.

Nie brzmi to jak skuteczny program marketingowy.

Dlatego właśnie przyda Ci się automatyzacja marketingu. Systemy do automatyzacji marketingu pozwolą Ci celnie spersonalizować ofertę e-mailową. Wysyłasz określone treści do określonej grupy odbiorców. Dopasowujesz content do etapu lejka sprzedażowego klienta. Otwieralność maili (open rate) jest na wysokim poziomie. Ostatecznie skuteczność sprzedaży rośnie.

Oto jak może wyglądać podstawowy zautomatyzowany obieg wiadomości e-mail:

Krok 1: Wysyłasz e-mail z zaproszeniem do pobrania najnowszego e-booka w zamian za zapisanie się na listę kontaktów. Adresy tych osób, zapisywane są oczywiście w specjalnie utworzonej grupie subskrybentów.

Krok 2: Wysyłasz podziękowania do wszystkich osób, które pobrały e-booka.

Krok 3: Kilka dni później wysyłasz wiadomość do tych osób, oferując im case study związane z tematyką wcześniej pobranego e-booka.

Krok 4: Kontakt do osoby, która pobrała case study, jest przekazany zespołowi sprzedaży. Lead taki jest kwalifikowany jako lead sprzedażowy, który ma znaczne szanse na zamknięcie transakcji.

A teraz postaw się na chwilę w sytuacji klienta. Czy chcesz otrzymywać od firmy wiadomości o ich produktach/usługach podobne do opisanych wyżej? Czy masz wrażenie, że maile te są wysyłane bezrefleksyjnie do setek osób, czy raczej, że ktoś przemyślał, jakie treści mogą zainteresować właśnie Ciebie? Jeśli czujesz, że firma wie, jakie tematy są dla Ciebie wartościowe, doceniasz to. Nabierasz zaufania do firmy. I ostatecznie wybierasz produkty właśnie tej marki, prawda?

Właśnie w ten sposób automatyzacja marketingu wspiera Twoją sprzedaż.

Podstawą automatyzacji marketingu jest możliwość śledzenia zachowań klientów i wykorzystywania tej wiedzy, aby wysyłać im dopasowane treści. Dajesz klientom informacje, których potrzebują, kiedy tego chcą. Ułatwiasz im podejmowanie decyzji o zakupie. W rezultacie Twoje wskaźniki konwersji (i przychody) rosną. Oto korzyści z automatyzacji marketingu.

Co robić, a czego unikać w automatyzacji marketingu?

Skoro już wiesz, czym jest automatyzacja marketingu, warto się zastanowić, jak wdrożyć system automatyzacji w swoje działania. Co jest dobrą praktyką w zakresie automatyzacji marketingu, a na co trzeba uważać?

Najpierw określ cele, potem wprowadź automatyzację procesów marketingowych

 

Czy automatyzować wszystkie działania, jakie prowadzimy w dziale marketingu? Gdy zaczynamy automatyzować działania, bardzo często mamy wrażenie, że tak. Przecież pozwoli to zaoszczędzić sporo czasu i zmniejszyć nakład pracy. Zanim jednak zastosujemy automatyzację, warto raz jeszcze jasno określić cel całego marketingu.

Nie pozwól, aby automatyzacja prowadziła Cię do realizacji strategii marketingowej, która nie ma sensu i nie rozwija naszego biznesu. Być może należy zweryfikować wiedzę o klientach i o tym, czego naprawdę oczekują od oferty. Zanim więc zaczniesz automatyzować procesy marketingowe, ustal, kim jest Twój klient. Automatyzacja marketingu, bez poznania modeli zachowań klientów, nie będzie skuteczna. Aby przygotować taką bazę informacji, zastosuj metodę tworzenia Buyer Persony.

Zintegruj automatyzację ze strategią marketingową firmy

 

Jeśli kierujesz się koncepcją inbound marketingu, wiesz, że warto dostarczać wartościowych treści, które odpowiadają potrzebom i zainteresowaniom klientów. Automatyzacja marketingu musi wspomagać ten proces. Dzięki automatyzacji możesz bardzo usprawnić komunikację z klientem, bo dostarczasz im treści, których potrzebują, dokładnie w czasie, w którym ich potrzebują.

Nie wysyłaj ogólnych szablonów wiadomości

 

Gdy stosujesz automatykę marketingu, raz na zawsze zrezygnuj z wysyłania masowych mailingów do wszystkich subskrybentów. Nie narażaj się na usuwanie wiadomości od siebie lub na oznaczanie ich jako spam.

 

spersonalizowane wiadomości email i zwiększenie konwersji

Wysyłaj ukierunkowane treści do wąskiej grupy odbiorców

Pamiętaj, aby tworzyć cykl maili związany z określonym tematem. Wyobraź sobie, że jesteś klientem. Zwróciłeś uwagę na daną firmę. Otrzymujesz od niej maila, który naprawdę Cię zainteresował. Chętnie dowiesz się więcej. Jednak następny e-mail, który dostajesz, dotyczy zupełnie innego tematu. Czujesz się nieco zawiedziony. Czy nie byłoby lepiej, gdyby kolejny mail pogłębił temat, który spodobał Ci się w poprzedniej wiadomości? Przecież zanim kupisz produkt, chcesz jak najwięcej o nim wiedzieć. A kupisz go od firmy, która tej wiedzy Ci dostarczy. Automatyzacja marketingu pozwala na wysłanie serii maili dotyczących danego produktu lub usługi. Wykorzystaj to.

Nie zapominaj o obecnych klientach

Nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych i pozyskiwanie nowych klientów to ciężka praca. Tak wiele firm koncentruje się na generowaniu nowych przychodów, że zapomina o swoich obecnych klientach. A przecież to ludzie, którzy już są zaangażowani w Twoją markę i przywiązani do twojej oferty. Bardzo prawdopodobne więc, że znów skorzystają z Twoich usług lub kupią produkt.

Organizuj kampanie wzmacniające zaangażowanie odbiorców, aby Twoi obecni klienci byli zadowoleni i wracali po więcej

Korzystając z automatyki marketingu, pamiętaj o subskrybentach, którzy już stali się Twoimi klientami. Pokaż im, jak Twoja oferta się rozwija, aby skłonić ich do ponownego zakupu. Przecież zdecydowanie łatwiej jest sprzedać komuś naszą ofertę, jeśli ten ktoś już coś od nas wcześniej kupił. Pielęgnuj więc relacje z obecnymi klientami, wysyłając specjalnie przygotowane dla nich treści.  Pogłęb ich wiedzę na temat swojej oferty. To właśnie tacy klienci są najlepszymi ambasadorami marki.

Podsumowanie

Automatyzacja marketingu to w swej istocie marketing wartości. Nie liczy się twarda sprzedaż, ale nawiązanie trwałej relacji z klientami. To dostarczanie spersonalizowanych treści zgodnych z tym, czego szukają nasi klienci. Dzięki wdrożeniu oprogramowania do automatyzacji marketingu możesz zrealizować to o wiele łatwiej.

Inbound marketing nie może obyć się bez wysokiej jakości leadów, które wykorzystuje dział sprzedaży. Marketing automation pomaga takie właśnie leady pozyskiwać. Możemy szybko dowiedzieć się, jakie treści są pobierane, jak klienci reagują na e-maile i jak poruszają się w lejku sprzedażowym. Na każdym kroku możemy monitorować i mierzyć zachowania klientów, a dzięki temu na bieżąco wprowadzać poprawki do strategii marketingowej. Jeśli więc chcesz, aby Twój marketing był naprawdę skuteczny, wprowadź dobrze przemyślany system automatyzacji.

HubSpot Marketing Hub

Oceń ten Artykuł

Podziel się z nami swoją opinią

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Biznesowe wsparcie dla Twojej Firmy. Dostarczamy szeroki zakres usług marketingowych.

Kontakt

BusinessWeb
Pileckiego 104/25, Warszawa
Godziny Pracy:
Pon-Pt 8-17
Tel: 690 665 194