Menu

Automatyzacja mailingu – 13 pomysłów jak ją zastosować w praktyce

Automatyzacja mailingu – 13 pomysłów na workflow
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Przeczytanie artykułu zajmie Ci: 7 minut

Na Twoją skrzynkę mailową z pewnością codziennie przychodzi wiele wiadomości. Jesteś przecież zapisany do tylu newsletterów. I co z nimi robisz? To zależy, prawda? Niektóre otwierasz, przebiegasz tylko wzrokiem i nawet nie klikasz w zamieszczone w nim linki. Niektóre czytasz z większą uwagę i przechodzisz na stronę, do której przekierowuje mail. Niektórych w ogóle nie otwierasz i od razu wrzucasz do kosza.

Powody, dla których zapisujemy się na dany newsletter, też bywają różne – bo zainteresował nas jakiś artykuł na blogu, pobraliśmy przydatny e-book lub też kupiliśmy jakiś produkty i chcemy być w kontakcie z producentem.

Odbiorcy są różni. Dlaczego więc kierować do nich wszystkich te same treści? Przecież lepiej wysyłać im wiadomości dopasowane do ich zachowań i oczekiwań. I to automatycznie. Temu właśnie służy automatyzacja wysyłania maili do klientów.

Na czym polega automatyzacja mailingu?

Jeśli oferujesz usługi lub produkty w obszarze B2B, możesz być pewien, że w Twojej bazie kontaktów znajdują się bardzo zróżnicowani odbiorcy. Jedni są bardziej zaangażowani w Twoją markę, drudzy mniej. Jedni dopiero zaczynają poznawać Twoje produkty czy usługi, inni są już zagorzałymi fanami Twojej oferty. Jedni znajdują się dopiero na początku lejka zakupowego, inni są już prawie zdecydowani na zakup.

Workflow to efekt automatyzacji mailingu. Zaplanowana kampania, która uruchamia się automatycznie do określonej grupy subskrybentów po spełnieniu odpowiedniego warunku.

Dzięki temu nie tylko oszczędzasz czas i personalizujesz mailing, ale także jesteś w stanie przeprowadzić o wiele więcej akcji, niż byłoby to możliwe, gdybyś ręcznie „odpalał” każdą kampanię. Automatyzacja wysyłania maili pozwala na bieżąco reagować na nowe kontakty, jakie pojawiają się w Twojej bazie i w ten sposób coraz mocniej angażować odbiorców w proces zakupowy.

New call-to-action

Jak skonfigurować automatyzację mailingu?

Ilość oraz rodzaj automatycznych kampanii zależy tylko od Twojej wyobraźni i możliwości, jakie daje Ci Twoje narzędzie do automatyzacji marketingu. Jeśli skorzystasz z zaawansowanego programu możesz śledzić zachowania kontaktów i je segmentować według ogromnej liczby kryteriów.

Przykładowo program HubSpot’s Workflows App pozwala tworzyć zautomatyzowane kampanie, które mogą zostać uruchomione na wiele różnych sposobów – kiedy kontakt zostaje dodany do listy, przesyła formularz, klika link w wiadomości e-mail, wyświetla stronę bloga, klika na jedną z reklam AdWords lub staje się kwalifikowanym leadem marketingowym.

Możesz również skonfigurować workflow kampanii marketingowej na podstawie wszelkich posiadanych informacji o kontaktach w Twojej bazie danych takich jak liczba odsłon Twojej strony, kliknięcia w linki w e-mailach lub na stronie mediów społecznościowych, rodzaj pobranych treści lub dowolnej kombinacji powyższych. Automatyzacja email marketingu daje Ci naprawdę ogromne możliwości!

Jeśli chcesz wykorzystać automatyczne kampanie marketingowe, przemyśl, jak je skonfigurować, aby uzyskać więcej informacji na temat bazy kontaktów i lepiej spersonalizować komunikacje z klientem.

Oto 13 pomysłów, aby zaplanować workflow dla swoich kontaktów.

Workflow „tematyczny”

 Warunek uruchomienia: wyświetlenie konkretnych stron lub pobranie określonych treści

Automatyzacje wysyłania maili możesz utworzyć na podstawie tematów, wokół których koncentrują się treści, jakie udostępniasz odbiorcom.

Wyobraźmy sobie, że jesteś hodowcą jednorożców. Główne tematy w twoich treściach to dieta jednorożców, wygląd jednorożców i styl życia jednorożców. Tworzysz treści marketingowe (np. e-booki, webinary, prezentacje itp.) i wpisy na blogu według tych tematów. Pamiętaj więc, aby utworzyć automatyzację, która uruchomi kampanię mailingową związaną z każdym z głównych tematów. Jeśli jeden z Twoich kontaktów wyświetli stronę o diecie jednorożców lub pobierze ofertę skupioną wokół tego tematu, uruchomi się odpowiedni workflow.

I tak gdy kontakt pobrał Twój ebook o nazwie „10 porad na zbilansowaną dietę jednorożca”, uruchomi się workflow „dieta jednorożca” i do kontaktu zostaną wysłane inne pomocne treści związane z tematem np. posty na blogu na temat dietetycznych porad dla jednorożca.

Workflow „Powitanie subskrybenta”

Warunek uruchomienia: zasubskrybowanie Twojego bloga

Ktoś zasubskrybował Twojego bloga? Przywitaj go ciepło i jeszcze bardziej zainteresuj swoimi treściami. Do tego właśnie służy workflow, który uruchomi się dla każdego nowego subskrybenta. Możesz użyć tej kampanii, aby podziękować kontaktom za subskrypcję, przypomnieć im, co będą mieć z czytania Twojego bloga, przejrzeć ich ustawienia subskrypcji (i pozwolić im na wprowadzenie zmian), a także promować najlepsze artykuły z Twojego bloga.

Workflow „Nowy klient”

Warunek uruchomienia: przejście kontaktu do cyklu życia klienta

Gdy mówimy o mailach powitalnych, warto rozważyć stworzenie specjalnej kampanii, która uruchamia się, gdy kontakt zamienia się w płacącego klienta. Może to nastąpić automatycznie w momencie, gdy kontakt zostanie zaktualizowany w systemie CRM do “klienta”.

Mail powitalny dla nowego klienta to nie tylko świetny sposób na nawiązanie pozytywnych relacji z klientem, ale także na utrzymanie jego zaangażowania po dokonaniu zakupu.

Możesz także wykorzystać ten rodzaj automatyzacji mailingu, aby zgromadzić informacje zwrotne od klientów na temat swojego produktu. Poproś ich o wypełnianie ankiety. Opinia klientów i ich spostrzeżenia to bardzo dobry sposób na ciągłe doskonalenie swojej oferty.

Workflow “Zaanagażowany odbiorca”

Warunek uruchomienia: częste wizyty, kliknięcia lub wypełnianie formularzy

Wśród swoich kontaktów warto stworzyć odrębną grupę, która będzie zawierać kontrakty szczególnie mocno zaangażowane w Twoje treści. Aby utworzyć taką listę, użyj kryteriów takich jak częste wizyty na stronie internetowej, wysoka otwieralność Twoich maili lub aktywność na Twoich profilach w mediach społecznościowych.

Gdy wyodrębnisz taką listę, wykorzystaj ją, aby te osoby stały się promotorami Twojej marki w mediach społecznościowych. Ponieważ te kontakty są już bardzo związane z Twoją marką, będą bardziej skłonne udostępniać najlepsze treści.

Workflow „Lead naturing”

Warunek uruchomienia: akcje wskazujące na zainteresowanie ofertą.

Jeśli kontakt pobrał kilka Twoich najlepszych ofert marketingowych, takich jak e-booki i webinaria, może to być znak, że jest gotowy na więcej. Za pomocą tego workflow masz przesunąć kontakt w dół lejka sprzedażowego.

Jeśli kontakt jest już leadem, spróbuj wysłać mu e-maile zawierające więcej treści charakterystycznych dla środkowej części lejka, które mogą pomóc mu stać się kwalifikowanym leadem marketingowym (MQL) lub przesunąć go do działu sprzedaży. Ta automatyzacja mailingu może obejmować treści takie jak historie sukcesu klienta, case study, darmowe oferty próbne lub dema produktów.

Workflow „Wewnętrze powiadomienie sprzedawcy”

Warunek uruchomienia: odwiedziny stron związanych z zakupem produktu

Gdy nasz potencjalny klient odwiedza nasza stronę internetową, pewne jego zachowania mogą wskazywać, że jest bardziej zainteresowany zakupem niż inni odwiedzający i jego podróż zakupowa dotarła do dołu lejka sprzedażowego. Przegląda on treści, które bezpośrednio związane są z Twoimi produktami czy usługami. Jest to z reguły strona z cennikiem lub strona z opisem produktu. Warto więc śledzić, które z Twoich leadów koncentrują się na takich właśnie treściach i przygotować wewnętrzny workflow przeznaczony dla działu sprzedaży.

Automatyzacja w tym przypadku powinna skwalifikować kontakt jako lead sprzedażowy i przekazać go do działu sprzedaży. Sprzedawca powinien otrzymać także wszystkie potrzebne informacje związane z treściami, jakie mogą przeprowadzić lead przez środek i dół lejka sprzedażowego i skłonić go ostatecznie do podjęcia decyzji zakupowej.

Ten wewnętrzny workflow pozwala nie przegapić momentu, w którym lead gotowy jest na podjęcie działań sprzedażowych.

Workflow „Ponowne zaangażowanie”

Warunek uruchomienia: kontakt nieaktywny

Obudź nieaktywne kontakty dzięki specjalnie ustawionej kampanii mailingowej. Wyślij ją do kontaktów, które spełniają określone kryteria klasyfikujące kontakt jako nieaktywny. Może to być na przykład czas, jaki minął od ostatniego przesłania formularza, ostatniej wizyty na stronie lub od ostatniego otwarcia Twojej wiadomości e-mail. Gdy kontakt znajdzie się na liście nieaktywnych, automatycznie uruchomi się workflow mający na celu odnowienie kontaktu z Twoją marką.

Jakie treści pomogą ponownie nawiązać kontakt? Spróbuj wysłać ekskluzywną ofertę lub kupon, aby znów wzbudzić zainteresowanie Twoją ofertą. Możesz także otwarcie zapytać, dlaczego ktoś nie otwiera Twoich maili lub nie odwiedza strony WWW. Te wskazówki pozwolą Ci tak zmodyfikować treści, aby lista nieaktywnych kontaktów była jak najkrótsza.

Workflow „Udział w wydarzeniu”

Warunek uruchomienia: rejestracja lub obecność na wydarzeniu.

Planujesz wystąpienie na żywo podczas konferencji? A może organizujesz webinar?  W takim razie koniecznie stwórz workflow związany z kontaktami, które zarejestrowały się na wydarzenie lub były jego uczestnikami.

Tę automatyzację email możesz wykorzystać, aby dostarczyć ważne informacje dla uczestników wydarzenia (np. zakwaterowanie w hotelu, program wydarzenia, dane logowania na platformę webinarową). Po zakończeniu wydarzenia automatycznie wyślij tym subskrybentom dostęp online do slajdów z sesji lub do dodatkowych materiałów, a także informacje o przyszłych wydarzeniach, jakie będziesz organizować.

Workflow „Opuszczony koszyk”

Warunek uruchomienia: kontakt, który zrezygnował z zakupu po dodaniu produktu do koszyka.

Jeśli prowadzisz działalność e-commerce, to z pewnością przyda Ci się workflow związany z opuszczonymi koszykami. Pomysł jest prosty: gdy ktoś doda produkt do koszyka online, ale opuści Twoją witrynę, nie dokonując zakupu, możesz uruchomić automatyczny mail, który przypomina mu o zapomnianym zakupie. Dodaj w mailu drobną zachętę, która zmotywuje go do dokonania transakcji – specjalny kod zniżkowy, bonus lub ofertę czasową.

Workflow „Up selling i cross seling”

Warunek uruchomienia: dokonanie zakupu.

Komunikacja z klientami nie powinna się kończyć po dokonaniu zakupu zwłaszcza, jeśli masz rozbudowaną ofertę produktów lub usług. Dlatego dobrym pomysłem jest uruchomienie automatycznej kampanii dla kontaktów, które już coś u Ciebie kupiły. Może zaproponujesz im wersję produktu o bardziej rozbudowanych funkcjonalnościach? A może zaoferujesz dodatkowe usługi związane z tymi, które już skłoniły kontakt do zakupu?

Pamiętaj, aby zawsze tworzyć grupy subskrybentów, które zakupiły określony produkt i automatycznie dodawać do grupy nowe kontakty. W ten sposób łatwo wykorzystasz odpowiedni workflow, aby rekomendować inne produkty lub usługi czy zachęcić do zakupu dodatkowych akcesoriów.

Workflow „Zadowolenie klienta”

Warunek uruchomienia: wysoki lub niski poziom lojalności klienta (wskaźnik NPS).

Jeśli przeprowadzasz w mailach regularnie ankiety poziomu lojalności klienta (NPS – Net Promoter Score), możesz użyć tego wskaźnika jako warunku uruchomienia odrębnego workflow.

Najpierw określ, jaki jest Twój idealny wynik zadowolenia klienta i użyj go jako kryterium przypisywania kontaktu do grupy zadowolonych klientów. Następnie uruchom dla tej grupy automatyzację wysyłania maili i przesyłaj im w ramach podziękowania dodatkowe, ekskluzywne treści, oferty lub rabaty.

Z drugiej strony uruchom także workflow dla „niezadowolonych” klientów i wysyłaj im treści, aby zmienić taki stan rzeczy. Jeszcze lepszym pomysłem jest podzielenie klientów z niskim NPS na segmenty według powodów, dla których są niezadowoleni z naszych usług. Wtedy możesz wysłać im spersonalizowane maile, które spróbują rozwiązać konkretny problem i sprawią, że uda nam się „udobruchać” tych klientów i zmienić ich opinię o naszej marce.

Workflow „Sukces i zaangażowanie klienta”

Warunek uruchomienia: KPI związane z sukcesem klienta.

Śledzisz wskaźniki związane z sukcesem klienta? Możesz na ich podstawie utworzyć jedną ze swoich zautomatyzowanych kampanii mailingowych. Jeśli zbierasz casy study swoich klientów, uruchom automatycznie wiadomość e-mail z pytaniem, czy dany klient chciałby podzielić się swoją historią i przedstawić, w jaki sposób Twój produkt czy usługa pomogły mu rozwiązać problem i odnieść sukces/

Ponadto, jeśli śledzisz proces korzystanie przez klientów ze swoich produktów lub usług, możesz uruchomić workflow dla użytkowników wykazujących niewielkie zaangażowanie w produkt. Może warto wysłać im materiały edukacyjne, które podpowiedzą im, jak wykorzystać funkcje produktu.

Workflow „Przypomnienie o nadchodzących zakupach”

Warunek uruchomienia: zakupy cykliczne.

Czy w swojej bazie kontaktów masz wyodrębnionych klientów, którzy dokonują u Ciebie zakupów cyklicznych? Przygotuj dla nich specjalny workflow, który uruchomi się, gdy osoby te dokonają zakupu odnawianego po upływie określonego czasu.

Załóżmy na przykład, że sprzedajesz soczewki kontaktowe, a klient kupuje sześciomiesięczny zapas soczewek. Przypisz tego klienta do kampanii, która wyśle mu zautomatyzowaną wiadomość e-mail pięć miesięcy później, aby przypomnieć, że jego zapas soczewek właśnie się kończy i czas na zamówienie nowej partii.

Jak widzisz, automatyzacja wysyłania maili może polegać na różnorodnych kryteriach. Pomysłów na uruchomienie workflow jest wiele. Warunkiem jest jednak korzystanie z dobrego programu do automatyzacji marketingu, który pozwoli Ci jak najdokładniej śledzić zachowania Twoich kontaktów i grupować je według kombinacji wielu kryteriów. Polecamy narzędzia firmy HubSpot, które posiadają bardzo rozbudowane mechanizmy automatyzacji działań marketingowych i sprzedażowych.

HubSpot Marketing Hub - bezpłatne demo

Oceń ten Artykuł

Podziel się z nami swoją opinią

Biznesowe wsparcie dla Twojej Firmy. Dostarczamy szeroki zakres usług marketingowych.

Kontakt

BusinessWeb
Pileckiego 104/25, Warszawa
Godziny Pracy:
Pon-Pt 8-17
Tel: 690 665 194