Menu

Google Analytics – przemyślana analiza kluczem do sukcesu Twojej małej firmy

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Przeczytanie artykułu zajmie Ci: 4 minut

JEŻELI CZEGOŚ NIE MIERZYSZ, NIE ZARZĄDZASZ

Wymiernym efektem skuteczności firmowej witryny internetowej jest liczba zapytań spływających na maila, telefonów od potencjalnych Klientów czy wreszcie zamówień składanych przez stronę. Warto jednak zdać sobie sprawę, że tak naprawdę witrynę odwiedza o wiele więcej osób.

Duża część z nich, z różnych powodów, rezygnuje w pewnym momencie wracając do wyników wyszukiwania Google. Aby poznać dokładne statystyki dotyczące naszej strony powinniśmy skorzystać ze szczegółowego, ale także bardzo intuicyjnego i przejrzystego narzędzia, jakim jest Google Analytics.

Jak dodajemy Google Analytics do naszej strony internetowej?

Aby móc korzystać z panelu Google Analytics należy umieścić tzw. kod śledzenia na swojej stronie internetowej. Nie jest to zadanie trudne. Z drugiej strony można to także zlecić osobie zajmującej się kwestiami technicznymi związanymi ze stroną. Istotne jest, żeby pamiętać o wklejeniu kodu śledzenia na każdej ze stron naszej witryny. Po dokonaniu rejestracji i wklejeniu kodu na stronie możemy już rozpocząć zbieranie materiału do analiz. A co rozumiemy w tym przypadku przez słowo „analizy”? O tym już za chwilę.

Źródła ruchu na Twojej stronie internetowej

Podstawową i główną analizą, jaką będziemy mogli przeprowadzić dzięki Google Analytics, jest sprawdzenie źródeł ruchu dla naszej strony internetowej. Co to dokładnie oznacza?

Otóż Internauci trafiają na naszą witrynę w rozmaity sposób. Część z nich wyszukuje stronę w wynikach wyszukiwania, inni z kolei wchodzą na nią przez bezpośrednie wpisanie adresu w wyszukiwarce. Część Internautów zostaje przekierowana do naszego serwisu z innych stron (linki umieszczone na obcych serwisach). Google Analytics pozwala nam także zweryfikować jak duży procent odwiedzin naszej strony jest skutkiem płatnych reklam.

Przeglądając omawiany panel możemy pozyskać informacje takie jak ogólna liczba odwiedzin, liczba odwiedzin z podziałem na poszczególne pod strony serwisu, średni czas spędzony na witrynie, procent nowych odwiedzin, a także tzw. współczynnik odrzuceń. Ten ostatni parametr dotyczy Internautów, którzy weszli na naszą stronę i opuścili ją bez odwiedzania kolejnych pod stron.

Do czego mogą nam się przydać tego typu dane? Dzięki nim sprawdzimy skąd Internauci pozyskują informacje o naszej stronie oraz jakie źródła generują najwięcej odwiedzin. Ponadto będziemy mogli sprawdzić skuteczność wykupionych reklam.

Co więcej informacje o źródłach ruchu dadzą nam także odpowiedź, które z pod stron serwisu są najczęściej odwiedzane, a które najczęściej porzucane. Będzie to dobry punkt wyjściowy do analizy budowy pod stron oraz treści na nich zamieszczonych.

Osiąganie celów, do jakich została stworzona Twoja strona internetowa

Istnienie każdej witryny ma swój ściśle określony cel. Dla bloga kulinarnego tym celem będzie jak największa liczba odsłon kolejnych wpisów. W przypadku witryny promującej pensjonat celem staje się ilość zapytań (telefonicznych i mailowych) pozyskanych ze strony. Jeśli chodzi o sklep internetowy to celem jest oczywiście jak największa liczba transakcji sprzedaży.

Jaki ma to związek z Google Analytics? Okazuje się, że ogromny. Korzystając z omawianego narzędzia możemy w prosty sposób sprawdzać, które źródła ruchu w największym stopniu przyczyniają się do realizacji postawionych przed witryną celów.

Mówiąc wprost Google Analytics pokaże nam skąd pozyskujemy największa liczbę Internautów, którzy następnie wykonują akcję (odwiedziny pod strony, skorzystanie z formularza kontaktowego, zakup produktu), jakiej od nich oczekujemy. To z kolei w prosty sposób wskaże nam najbardziej skuteczną formę promocji naszej witryny.

Analiza słów kluczowych, z jakich Klienci trafili na stronę

Warto zdać sobie sprawę, że głównym źródłem ruchu na naszej stronie są przekierowania z wyników organicznych, czyli wyszukiwarki. A jak wiemy wyszukiwanie w wynikach organicznych opiera się na słowach kluczowych. Znajomość ich skuteczności jest dla nas cenną informacją dotyczącą właściwego doboru i wypadkową do dalszych działań w zakresie pozycjonowania.

Co dokładnie możemy sprawdzić korzystając z panelu Google Analytics? Przede wszystkim jesteśmy w stanie zweryfikować, używając jakich słów kluczowych Internauci znaleźli naszą stronę. Dzięki przejrzystemu zestawieniu dowiemy się, które frazy przynoszą nam największy ruch. To z kolei da nam jasną odpowiedź na pytanie, do jakich słów kluczowych należy się szczególnie przyłożyć podczas pozycjonowania witryny.

Analizę możemy prowadzić w odniesieniu do każdej strony naszej witryny. Dzięki temu uzyskamy odpowiedź na pytanie czy prawidłowo dobraliśmy frazy kluczowe do treści zawartych na danej stronie. To również pomoże nam w podniesieniu nie tylko ilości odwiedzin, ale także ich „jakości”.

Dzięki analizie słów kluczowych oraz wdrożeniu zmian możemy znacznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń, a więc zredukować liczbę Internautów opuszczających naszą stronę bez „zagłębienia się” w jej treść.

Badanie jakości treści na stronie internetowej

Czy Google Analytics pomoże nam w ocenie jakości treści na naszej stronie? Jest to jak najbardziej możliwe. Dzięki podpięciu strony pod narzędzie analityczne Google będziemy mogli uzyskać informacje na temat odbioru poszczególnych pod stron serwisu przez użytkowników. Swoistą ocenę przydatności treści uzyskamy obserwując wartość współczynnika odrzuceń oraz czasu przebywania na danej pod stronie.

Jeżeli Internauci zatrzymują się w jakimś miejscu na dłużej, to można wnioskować, że zainteresowały ich znajdujące się tam treści. Mając taką wiedzę możemy porównać te statystyki z naszymi oczekiwaniami. Jeżeli Internauci nie przeglądają treści, na których nam najbardziej zależy, to znak, że powinniśmy je poprawić lub zmienić.

Przecież żadnemu Przedsiębiorcy nie zależy na tym, aby jego potencjalni Klienci studiowali dokładnie pod stronę z historią firmy. Dużo większe znaczenie ma zainteresowanie Odbiorcy samą ofertą. Google Analytics pomoże nam osiągnąć ten cel.

W jakie miejsca naszej strony klikają Klienci – Mapa kliknięć

Z analizą jakości treści na stronie powiązana jest także tzw. mapa kliknięć. Dzięki niej możemy dowiedzieć się w prosty sposób, w które linki, znajdujące się w obrębie naszej witryny, Internauci klikają najczęściej. To z kolei pozwala nam analizować i wyciągać wnioski dotyczące prawidłowego rozmieszczenia i widoczności linków na stronie. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku procesu sprzedażowego.

Może się okazać, że Internauci nie finalizują transakcji sprzedaży w sklepie, ponieważ nie są w stanie odnaleźć potrzebnego im odnośnika (linka, przycisku akcji).
Warto pamiętać, że strukturę i treści na stronie musimy budować pod kątem potencjalnych Klientów. To, co dla administratora strony jest oczywiste, zrozumiałe i doskonale widoczne, wcale nie musi być takie dla Klienta małej firmy.

Dane demograficzne

Dzięki Google Analytics masz także możliwość poznania struktury demograficznej osób odwiedzających stronę. Czy Twoją stronę odwiedzają mężczyźni czy kobiety? Jaki jest ich wiek? Jakie zachowania charakteryzują Klienta? To wszystko może pomóc w lepszym dobraniu treści na naszej stronie.

Podsumowanie

Google Analytics to potężne narzędzie, którego absolutnie nie można się obawiać. Jak pokazują powyższe przykłady możemy dzięki niemu dosyć dokładnie sprawdzić naszą stronę firmową. Dzięki Google Analytics mamy szansę uczynić ją jeszcze bardziej przejrzystą dla Internautów, a tym samym o wiele bardziej skuteczną w procesie pozyskiwania nowych Klientów.

A Ty czy już korzystasz z Google Analytics? Jeżeli nie to wejdź tu.

Przeczytaj również o :

pozyskiwanie leadów sprzedażowych
CRM Hubspot
Co to jest Inbound Marketing
Tworzenie oferty handlowej
Co to jest CRM
Jak tworzyć persony
Call To Action
Jak zrobić landing page
Kanały marketingowe

Podziel się z nami swoją opinią

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Biznesowe wsparcie dla Twojej Firmy. Dostarczamy szeroki zakres usług marketingowych.

Kontakt

BusinessWeb
Pileckiego 104/25, Warszawa
Godziny Pracy:
Pon-Pt 8-17
Tel: 690 665 194