Przemek Gliński 11 min

    Marketing Automation B2B: Jak zwiększyć efektywność działań marketingowych

    Marketing trzeba wspierać narzędziami do automatyzacji działań. Dziś już chyba nie trzeba nikogo o tym przekonywać. To chociażby programy, które automatycznie zapiszą adres mailowy podany w formularzu i wyślą zaprogramowany cykl maili. Jednak często marketing automation B2B na tym się kończy.
     
    Tymczasem automatyzacja działań marketingowych to coś o wiele, wiele więcej niż tylko e-mail marketing. Na czym tak naprawdę polega automatyzacja marketingu i co oferują nowoczesne narzędzia marketing automation?
     

    Na czym polega marketing automation B2B

    Marketing automation to nie tyle narzędzia do automatyzacji pracy, ile sposób myślenia o procesach marketingowych. U jego podstaw leży idea, że działania marketingowe powinny zacieśniać relacje między firmą a klientem na każdym etapie ścieżki zakupowej. 

    Celem marketing automation nie jest więc wyłącznie automatyzacja powtarzalnych czynności, takich jak wysyłka maili, publikacja postów w social mediach czy aktualizacja danych w CRM-ie.

    📌 Narzędzia do automatyzacji marketingu pozwalają towarzyszyć klientowi od pierwszego styku z marką aż do podjęcia decyzji o zakupie. 

    Dlatego poszczególne procesy marketing automation nie mogą być od siebie oderwane. System do automatyzacji marketingu powinien być swoistym hubem, który spina wszystkie zadania działu marketinguod skutecznego generowania leadów, przez ich ocieplanie, aż po przekazywanie do działu sprzedaży

    Automatyzacja działań w tych obszarach pozwala odciążyć marketera od typowo administracyjnych zadań. Dzięki temu może skupić się na tym, co w marketingu najważniejsze – budowaniu i podtrzymywana komunikacji z klientem.

    Co potrafią narzędzia marketing automation

    Skoro marketing automation B2B to więcej niż e-mail lub social media marketing, to jakie daje on możliwości?

    Wyobraź sobie, że potencjalny klient odwiedza firmową stronę WWW i pobiera lead magnet, zostawiając swój adres e-mail. Zaawansowane narzędzia marketing automation nie tylko powiadomią marketera o nowym leadzie. System odszuka także kontakt w sieci LinkedIn tak, żeby marketer mógł od razu wysłać tej osobie zaproszenie i uzupełni dane kontaktu w CRM-ie.

    💡 Według badań HubSpota przeciętny marketer spędza około 16 godzin tygodniowo na rutynowych zadaniach.

    Gromadzenie, organizowanie i analizowanie danych marketingowych z różnych źródeł zajmuje średnio 3,55 godziny tygodniowo.

    A co powiesz na treści na stronie WWW, które dynamicznie zmieniają się pod konkretnego użytkownika? Dział marketingu może przygotować np. inny pop-up dla kogoś, kto jest na stronie pierwszy raz, a inny dla kogoś, kto robi to po raz kolejny lub jest już klientem. W ten sposób można precyzyjnie dostosować komunikację marketingową do etapu lejka sprzedażowego.

    marketing automation pozwala na lepszą personalizację komunikacji z klientem

    Platforma HubSpot Marketing Hub pozwala na dynamiczną zmianę CTA według ustalonych reguł. Taka funkcja nazywa się smart CTA.

    📌 Marketing automation to kompleksowy system zbierania, zarządzania i wykorzystywania pozyskiwanych leadów.

    Rozbudowane narzędzia pozwalają m.in.:

    • Tworzyć strony WWW i strony docelowe wraz z formularzami.
    • Zarządzać treścią na blogu i optymalizować ją pod wyszukiwarki. 
    • Prowadzić social media.
    • Planować reklamy.
    • Optymalizować działania dzięki testom A/B.
    • Prowadzić komunikację z klientami za pomocą chatów i botów.
    • Śledzić aktywność użytkowników na stronie.
    • Raportować wyniki.

    Jak widzisz, możliwości narzędzi marketing automation są ogromne. I potrafią przynieść ogromne efekty.

    Marketing automation B2B – korzyści dla firmy

    Dlaczego warto wdrożyć w firmie kompleksową automatyzację działań marketingowych?

    • Większa opłacalność marketingu 

    Automatyzacja obniża koszty utrzymania działu marketingu. Odciążenie marketera od powtarzalnych rutynowych zadań sprawia, że dział marketingu może być mniej rozbudowany, a jednocześnie efektywniejszy. Gdy marketerzy automatyzują rutynowe zdania, mają więcej czasu na pracę kreatywną nad strategią, żeby zwiększyć konwersję z działań marketingowych. Koszty wdrożenia i konfiguracji oprogramowania do automatyzacji są zdecydowanie niższe niż stałe opłacanie rutynowych zadań.

    Marketing automation - prosty worflow - pobarnie nagrania z webinaru

    Na HubSpot Marketing Hub stworzysz łatwe workflowy, który zautomatyzuje wysyłkę kampanii mailowych.


    • Sprawniejsza praca 

    Praca na platformie marketing automation B2B przyśpiesza także przepływ informacji i zadań. Członkowie zespołu marketingowego mogą publikować posty w mediach społecznościowych, tworzyć kampanie e-mailowe, publikować wpisy blogowe czy tworzyć landing page’e w tym samym oprogramowaniu. Nie trzeba więc tracić czasu na przełączanie się między aplikacjami czy przerzucanie między nimi danych. 

    • Integracja procesów marketingowych i sprzedażowych

    Narzędzia marketing automation B2B wspierają także sprzedawców. Dzięki nim można szybko i trafnie kwalifikować leady i przekazywać je do działu sprzedaży. Sprzedawcy otrzymują także komplet informacji, które ułatwiają im spersonalizowanie komunikacji i domknięcie transakcji. 

    💡 Według wyliczeń HubSpota narzędzia marketing automation pozwalają zredukować koszty marketingu nawet o  12,2% i podwyższyć produktywności sprzedaży o 14,5%.
    • Przejrzysta analiza danych 

    Programy do automatyzacji marketingu pozwalają szybko wygenerować raporty i zestawić dane według dowolnych kryteriów. To pozwala łatwo ocenić, czy działania marketingowe przynoszą spodziewane efekty i co trzeba usprawnić. Dzięki temu możesz tworzyć procesy, które są skalowalne. Im bardziej ręcznie prowadzisz marketing, tym trudniej będzie mu nadążyć za rosnącą sprzedażą czy powiększającym się zespołem.  

    buduj raporty z marketing automation

    Tworzenie raportów na platformie HubSpot Marketing Hub


    • Precyzyjna segmentacja leadów

    W narzędziach marketing automation możesz ustawić workflow, który przerzuci pozyskane leady do ściśle określonej grupy kontaktów. Możesz segmentować je według danych demograficznych, źródła pozyskania pobranego materiału, zachowania na stronie, aktywności w social mediach czy dotychczasowych kontaktów z Twoją firmą. Taka dokładna segmentacja to podstawa spersonalizowanej komunikacji, która buduje zaufanie i zaangażowanie klienta.

    💡 Według ankiety przeprowadzonej przez firmę Adlucent 71% konsumentów woli otrzymywać spersonalizowane reklamy.
    • Rynkowa przewaga 

    Firmy, które zdecydują się wejść na określony poziom automatyzacji swoich procesów, zdobędą trwałą przewagę nad innymi. Właśnie zaczyna się podbój narzędzi marketing automation przez technologie AI. Jeśli teraz nie wprowadzisz zaawansowanych narzędzi do automatyzacji, za moment wyprzedzi Cię konkurencja.

    💡 Jak podaje portal Statista.com już 80% specjalistów wykorzystuje w działaniach marketingowych jakieś narzędzia oparte na technologii sztucznej inteligencji.

    Kiedy wdrożyć kompletny system marketing automation?

    Jeśli do tej pory automatyzacja marketingu była w Twojej firmie traktowana wybiórczo, czas to zmienić. Kiedy rozpoznać, że aktualny system marketing automation jest niewystarczający? Czerwonymi lampkami są bez wątpienia następujące sygnały:

    • Sprzedaż narzeka na niewystarczającą liczbę leadów lub leady są słabej jakości, więc działania sprzedażowe nie przynoszą wyników.
    • Dział marketingu narzeka na nadmiar zadań związanych zwłaszcza z ich planowaniem i porządkowaniem danych.
    • Brak płynnego przepływu informacji między marketingiem a sprzedażą, która powoduje, że zbierane informacje o kliencie są niewykorzystane. 
    • Komunikacja marketingowa jest niedopasowana do rzeczywistych potrzeb odbiorców, mało spersonalizowana.
    • Nie wiadomo, czy działania marketingowe są opłacalne, bo brakuje narzędzi, które pozwoliłyby to zmierzyć. 

    Jeśli zdecydujesz się na wdrożenie nowego systemu czeka Cię jednak wybór platformy marketing automation. Którą wybrać?

    Jak wybrać platformę marketing automation B2B?

    W jaki sposób ocenić, czy dane narzędzie do automatyzacji rzeczywiście podniesie efektywność działań marketingowych? Oto 7 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.

    • Interfejs użytkownika

    Na nic zaawansowane funkcje marketing automation, jeśli ich codzienna obsługa będzie drogą przez męki. Wielu dostawców systemu marketing automation twierdzi, że ma intuicyjną w użyciu platformę. Nie zawsze to jednak prawda. Dlatego poproś o wersję demonstracyjną platformy i sprawdź, czy nawigacja jest przejrzysta i czy dostępna jest pomoc kontekstowa.

    marketing automation dashboard

    Na platformie HubSpot Marketing Hub znajdziesz pomoc kontekstową, która prosto wyjaśnia funkcję każdego widoku 

     
    Szukasz rozwiązań Marketing Automation? Poznaj HubSpot na bezpłatnym webinarze  ➜
     
    • Wbudowane funkcje i integracje

    Każda platforma do automatyzacji marketingu oferuje nieco inne możliwości. Dlatego przed wyborem zastanów się, jakie funkcje są Ci potrzebne. Weź także pod uwagę technologie, z których już korzystasz i sprawdź, czy narzędzie marketing automation ma wbudowane odpowiednie integracje i czy oferuje integrację poprzez API w przypadku mniej standardowych rozwiązań.

    • Cena 

    Jakie pakiety cenowe oferuje dostawca systemu marketing automation? Jak wpływają na cenę ilość kontaktów, zakres funkcji, integracje? Im bardziej przejrzysty jest cennik platformy, tym lepiej. Porozmawiaj z przedstawicielem handlowym i poproś o przygotowanie wyceny na podstawie wielkości Twojej bazy danych, potrzebnych funkcji i celów, jakie chcesz osiągnąć przy pomocy narzędzia. 

    ile kosztuje marketing automation

    Cennik HubSpota w jasny sposób porównuje zakres poszczególnych pakietów


    Ile kosztuje HubSpot? Czy naprawdę jest drogi? Sprawdź w naszym przewodniku ➜


    • Wdrożenie i konfiguracja

    Po zakupie platformy do automatyzacji marketingu bez wątpienia będziesz potrzebować pomocy w jej uruchomieniu. Jednak oferowane wsparcie różni się w zależności od platformy. Sprawdź więc, czy producent zapewni suport lub czy znajdziesz autoryzowanego przedstawiciela, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez wdrożenie i konfigurację.

    • Obsługa klienta

    Sprawdź, czy dostawca platformy marketing automation oferuje dobre wsparcie techniczne po wdrożeniu. Jaki rodzaj wsparcia jest dostępny? Czy to wsparcie telefoniczne, e-mail lub czat na żywo? Czy możesz sięgnąć do dokumentacji lub innych zasobów, że samodzielnie rozwiążesz problem?  Szczególnie cenna jest możliwość konsultacji z człowiekiem (a nie chatbotem) w przypadku skomplikowanych pytań. 

    nauka marketing automation

    HubSpot oferuje rozbudowaną bazę wiedzy – forum użytkowników, blog ekspercki, samouczki

     

    • Skalowalność systemu

    I w końcu zastanów się, jak długo będzie Ci służył dany system marketing automation. Czy będzie z Tobą nadal, jeśli rozwiniesz biznes, a Twoje potrzeby wzrosną? Czy da się łatwo przejść na wyższy pakiet, czy trzeba będzie ponownie zmienić system i narazić się a kolejne koszty?

    Marketing automation B2B – dlaczego warto wybrać HubSpot?

    HubSpot Marketing Hub to nie tylko narzędzie do e-mail marketingu. HubSpot nie tylko pozwoli Ci śledzić aktywność kontaktów social mediach czy wrzucać formularze we wpisach na blogu. To platforma typu all-in-one, która płynie integruje wszystkie działania marketingowe na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. 

    Co więcej – HubSpot Marketing Hub to część całego pakietu narzędzi – HubSpot Growth Platform. Dzięki temu działy marketingu, sprzedaży i obsługi klienta mogą harmonijnie ze sobą współdziałać, żeby dostarczać klientom jak najlepszych doświadczeń.   

    narzędzia dostępne w ramach systemu marketing automation

    Chcesz przekonać się, jak działa HubSpot Marketing Hub?

    Umów się z nami na demonstrację platformy. Odpowiemy na każde Twoje pytanie i dopasujemy rozwiązania, które pomogą Twojemu marketingowi wystrzelić z wynikami.

    New call-to-action

    avatar

    Przemek Gliński

    HubSpot Inbound Marketing Strategist

    Wysokiej klasy specjalista z dużym doświadczeniem w tworzeniu strategii Inbound Marketingu, na której silnie bazuje HubSpot. Z powodzeniem wdraża zarówno strategię Inbound Marketingu, jak również HubSpot w ramach całego obszaru marketingowego.